סביבה התפתחותית לתינוק

סביבה התפתחותית בריאה הינה בסיס ראוי להתפתחות קוגניטיבית ורגשית של התינוק, למידה וחניכה של התינוק מרגע היוולדו הם תנאי להתפתחות תקינה. ללא סביבה אין למידה ואין יכולת להתפתח.

חיו של העובר ברחם הם דינמיים, עוד בעודו ברחם התינוק חווה מגע עמוק, חש את גופו דרך גבולות דופן בטנה של אימו, שומע רעשים חיצוניים, דופק לבה של אמא וזרימת דמה, התינוק חש תנודות בהליכתה ועוד.
כאשר התינוק יוצא אל העולם, מחד, הוא חסר גבולות ומאידך אין לו יכולת עצמאית לזוז. למעשה כמעט שום דבר לא בשליטתו. ההורים הם האחראים מעתה על הסביבה בה הוא גדל, מה שישפיע על התפתחותו בעתיד.

בעולם המודרני מערכות כגון מערכת חושית, וסטיבולארית קינסטטית וכן מגע הן מערכות שהולכות ונשכחות. את מקומן תופסים גירוי יתר לעיניים מצפייה במסכים, פסיביות – חוסר תנועתיות בשל ישיבה בטרמפולינות למיניהן, ישיבה במנחים לא תואמים להתפתחות התינוק, שכיבה מרובה על הגב בשל הוראות משרד הבריאות, התינוק חווה הצפה של גירויים, צבעים בתוך הבית מכמות של צעצועים ומסכים ומחוץ לו בקניונים. לתינוק ולהורה יש שעות מעטות משותפות ולכן נוצרת חוסר קרבה להורה.

אז איך מארגנים סביבה התפתחותית תקינה עבור התינוק?
איך אנחנו כהורים יוצרים זמן איכותי עם התינוק?
האם לכל גיל מתאימה אותה סביבה התפתחותית?
האם שינוי סביבה ההתפתחותית תשנה את ההתפתחות של התינוק? 
האם צריך לקנות צעצועים מייחודים ויקרים לשם כך?

הורים רבים שואלים אותי מה תינוק בגיל התינוק שלי צריך כבר לדעת/לעשות? השאלה נשאלת כמדד להשוואה עם ילדים במשפחתונים שנראים להורה מפותחים יותר מילדו.

והתשובה שלי תמיד אותה תשובה: מה אתה כהורה אפשרת לתינוק עד כה? איזה סביבה התפתחותית הוא גדל? האם אתה מאפשר לו לממש את הפוטנציאל הטמון בו? התינוק ילמד וידע יותר ויותר כאשר אתה כהורה תאפשר ותחשוף בפניו גירויים וחוויות שמתאימים לשלב בוא הוא נמצא ומובילים אותו לשלב הבא. 

תינוק שיחווה שינויים מתוך מקום בטוח בתמיכתם של ההורים בהתאם לגילו, יגבש ביטחון עצמי ויהיה פנוי ללמידה חדשה

הלמידה באה מתוך החוויה. הורים שיספקו סביבה התפתחותית בריאה, יזכו לתינוק הפתוח לשינויים, בעל  אינטיליגנציה חושית מפותחת שתסייע לו בעיבוד וארגון מידע, יימנע מתח מצטבר כגון גזים בהלה, פחד מזרים ויפתח חוסן רגשי.